فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره) - ضمان

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ضمان:

فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

سؤال:  اگر حیوان در روز از طویله خارج شود و به زراعت دیگران خرابی برساند آیا مالک حیوان ضامن است؟

جواب:  اگر مالک همراه او نباشد ضامن نیست ولی در شب هر گاه خارج شود ضامن است.

سؤال:  خسارتی که محکوم برای گرفتن حق خود از قبیل هزینه دادرسی و حق کارشناسی و حق الوکاله و غیر ان متحمل شده در صورتی که محکوم علیه با علم و عمد ان حق را انکار کرده می تواند از محکوم علیه بگیرد؟

جواب:  وجهی برای گرفتن خسارت از محکوم علیه نیست و انکار محکوم علیه عن علم و عمد موجب تضمین نمی شود چون تسبیبی و تعزیری در کار نیست و او با اختیار خود برای اخذ حق خرج کرده مثلا اگر کسی شخضی را در شط بیندازد و ثالثی برای انجام وظیفه شرعیه خود و انقاذ غریق مخارجی را متحمل شود نمی تواند از سبب اصلی مطالبه کند و تسبیب در جایی موجب ضمان است که مباشر فاعل غیر ذی شعور باشد.

سؤال:  در مواردی که طلبکار برای احقاق حق خود به دادگاه شکایت می کند و متحمل مخارجی می شود آیا می تواند علاوه بر طلب خود این مخارج را هم از مدیون بگیرد؟

جواب:  وجهی برای گرفتن خسارت از محکوم علیه نیست و انکار محکوم علیه عن علم و عمد موجب تضمین نمی شود و طلبکار با اختیار خود برای اخذ حق خود خرج کرده است و تسبیب در جایی موجب ضمان است که مباشر فاعل بی شعور باشد.

سؤال:  شخصی متاعی را نسیه می خرد و شخص ثالثی برای اطمینان فروشنده چک  نام او صادر می کند آیا این عمل ضمان محسوب می شود؟

جواب:  اگر انشای ضمان کرد ولو به صورت معاطات ضمان است.

سؤال:  اگر موضوع تعهد عبارت از تسلیم عین معین یا کلی باشد و متعهد در سر موعد وفای به عهد ننماید آیا متعهد له می تواند از بابت این که مدنی از منافع مورد تعهد محروم مانده ادعای خسارت تاخیر تادیه نماید؟

جواب:  اگر موضوع تعهد عین شخصیه است و ملک متعهد له است بالفعل پس از انقضای اجل در دست متعد حکم ید عدوانی را دارد نقص جزء یا وصف و اجرت منافع مستوفات و غیر مستوفات را ضامن است و اگر کلی است چون قبل از قبض بالفعل ملک نشده و کلی به وصف کلیت مادامی که معین نشده تحت ضمان نیست و ادعای خسارت تاخیر معنی ندارد.

سؤال:  اگر موضوع تعهد عبارت از پرداخت مبلغی وجه نقد و پول باشد و متعهد از انجام تعهد تاخیر نماید و متعهد از انجام تعهد تاخیر نماید و متعهد له از بابت محروم ماندن از منافع موضوع تعهد ضرر و زیانی را از جهت عدم النفع یا جهات دیگر متحمل شود آیا می تواند ادعای جبران ضرر و خسارت وارده را به عنوان خسارت تاخیر تادیه نماید؟

جواب:  اگر موضع تعهد پول باشد چه شخصی و چه کلی نمی تواند ادعای جبران خسارت نماید چون پول شرعا منفعتی ندارد و نقص قدرت خرید امری است فرضی و تقدیری و عدم النفع ضرر نیست.

سؤال:  گرفتن خسارت در تصادفات و سایط نقلیه از فرد خاطی که مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و موجب تصادف گردیده جایز است یا نه؟

جواب:  اگرتخلف از مقررات موجب تصادف گردد بعید نیست حکم به ضمان متخلف.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس