فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره) - استخاره

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > استخاره:

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

سؤال 1354- آيا صحيح است كه مى‏گويند استخاره چه به قرآن يا تسبيح يا نماز از مختصات امام معصوم است يا نائب او يا مرجع تقليد يا وكيل او، و براى ديگران نيست؟

جواب: اين گفتار صحيح نيست.

سؤال 1355- مفهوم استخاره و شروط آن چيست؟

جواب: معنى لغوى استخاره طلب خير نمودن از خداوند متعال است، و اين طلب خير به نحو معمول از قرآن يا تسبيح، فعل خير و عدم آن بدست مى‏آيد، و شروطى براى آن ذكر نشده غير از آنچه ذكر شده احياناً از اوقات خاصه‏اى براى استخاره.

سؤال 1356- امورى كه جايز نيست استخاره در آن چيست؟ و آيا جايز است استخاره براى عمل نمودن شك در عدالت شخصى يا در شك در ثبوت رؤيت و عدم آن؟

جواب: استخاره براى كارهايى است كه مى‏خواهد انجام دهد و خير و شر آن را نمى‏داند، اما واجبات و محرمات و افعالى كه واضح الخير و الشر، و امورى كه سؤال نمودى از عدالت و ثبوت هلال از استخاره در آنها كه فعل تو نيست، اينها مورد استخاره نمى‏باشد مثلاً كشف نمودن صدق گفتار و كذب آن، راه آن امارات شرعيه است از بينه و امثال آن، و استخاره در چنين مواردى كهانت به غيب زدن است و صلاحيت براى استخاره ندارد.

سؤال 1357- آيا استخاره حجت است در اين امر؟

جواب: حجيت ندارد استخاره در اين امر و نه در غير آن از مواردى كه صلاحيت براى استخاره ندارد، غير از جايى كه طلب خير از خدا مى‏كند، پس توكل بر خدا مى‏كند به حسن ظن خود در آنچه آشكار گردد براى او.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس