فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره) - شطرنج

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > شطرنج:

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

سؤال ٩٨١: بازى كردن با شطرنج و پاسور اگر چه بدون برد و باخت باشد چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ بازى با آلات معروفۀ قمار، چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن، جايز نيست؛ و شطرنج تا وقتى كه محرز نشود كه از آلت قمار بودن خارج شده بطورى كه در هيچ مجتمع قمار با آن متعارف نباشد، بازى با آن- چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن- جايز نيست، و الله العالم.

سؤال ٩٨٢: نزد جنابعالى بازى با شطرنج و ورق چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ بازى با آلات معروفۀ قمار- و لو بدون برد و باخت- جايز نيست مگر اينكه از آلت قمار بودن خارج شود به گونه‌اى كه در هيچ جا از آلات قمار شمرده نشود، در اين صورت بازى با آن بدون برد و باخت مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال ٩٨٣: بازى كردن با شطرنج بدون شرط و برد و باخت، تنها براى تفريح و تقويت نيروى فكرى چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ بازى با آلات معروف قمار- و لو قصد برد و باخت نباشد- جايز نيست، و تا وقتى كه محرز نشود شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده، بازى با آن- چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن- جايز نيست، و الله العالم.

ج2:

سؤال ١٧۴٧ -طريقۀ احراز اين مطلب كه آيا شطرنج از آلات مخصوص قمار است يا خير چگونه است؟ يعنى ملاك، كلّ جوامع دنيا است و يا جوامع مسلمان يا فقط جامعۀ ايران؟

جواب:بسمه تعالى -در فرض سؤال، ملاك كلّ جوامع است، و در صورتى كه در بعضى از جوامع با آن قمار شد از آلات قمار حساب مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال ١٧۵٧ -بازى با پاسور و يا شطرنج چه حكمى دارد؟ اگر عنوان سرگرمى داشته باشد حكم آن چگونه است؟

جواب:بسمه تعالى -بازى با آلات معروفۀ قمار و لو بدون برد و باخت جايز نيست، و شطرنج تا مادامى‌كه محرز نشود كه به طور كلى از آلت قمار خارج شده، بازى با آن و لو بدون برد و باخت مالى جايز نيست، و اللّه العالم

سؤال ١٧۶٠ -خريدوفروش آلا قمار و ملحق به آنها مانند شطرنج اشكال شرعى دارد؟

جواب:بسمه تعالى -خريدوفروش آلات قمار جايز نيست، و اللّه العالم.

سؤال ١٧۶٨ -شطرنج امروزه در كشور ما على الظاهر از حالت قمار بودنش خارج شده است. آيا در اين صورت شك و ترديدى در عدم حرمت آن وجود دارد يا خير؟

جواب:بسمه تعالى -تا احراز نشود كه در تمام مجتمعات و لو غير اسلامى از آلت قمار خارج شدبازى با آن جايز نيست و لو بدون برد و باخت باشد، و اللّه العالم.

سؤال ١٧۶٩ -آيا بازى كردن با پاسور و شطرنج در اين زمان كه به عنوان تفريح و سرگرمى و يك بازى فكرى انجام مى‌گيرد اشكال دارد يا خير؟

جواب:بسمه تعالى -مادامى‌كه احراز نشود كه در هيچ كجا با آن برد و باخت مالى نمى‌شود، بازى با آن جايز نيست، و اللّه العالم.

سؤال ١٧٧٠ -بازى كردن با شطرنج چه حكمى در اين زمان دارد؟

جواب:بسمه تعالى -تا مادامى‌كه علم پيدا نكرده‌ايد از آلت قمار خارج شده به طورى كه در هيچ جا با آن قمار نمى‌كنند، بازى با آن حرام است، و اللّه العالم.

سؤال ١٧٧١ -همانطورى كه استحضار داريد اين بازى در مسابقات كشورى و جهانى برگزار مى‌گردد، آيا به نظر شما اين بازى چنانچه از حالت برد و باخت و شرطبندى خارج شود جايز است يا خير؟

جواب:بسمه تعالى -تا وقتى كه محرز نشود كه شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده بطورى كه در هيچ مجتمعى قمار با آن متعارف نباشد، بازى با آن-چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن-جايز نيست، و اللّه العالم.

سؤال ١٧٧٢ -نظر شما دربارۀ شطرنج اگر در عرف به صورت يك بازى فكرى درآيد چيست؟

جواب:بسمه تعالى -تا وقتى كه محرز نشود از آلت قمار بودن خارج شده بطورى كه در هيچ مجتمعى قمار با آن متعارف نباشد، بازى با آن-چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون آن-جايز نيست، و اللّه العالم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس