فتاوای آیت الله العظمی بهجت (قدس سره) - شرط بندی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > شرط بندی:

فتاوای آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)

موارد جواز برد و باخت

سؤال1883. شرط برد و باخت در چه مسابقاتى جايز و در چه مسابقه اى حرام مى  باشد؟ و حكم مالى كه برنده از بازنده مى  گيرد چيست؟

جواب: مسابقه با آلت غير معدّه جهت قمار يا بدون آلات قمار ـ مثل كشتى ـ بنابر اظهر جايز است و مسابقه با آلات قمار، حتّى بدون عوض بنابر احوط، جايز نيست و مال قمار را واجب است به مالك آن ردّ كند.

سؤال1884. بازى شطرنج كه امروزه از آلت قمار بودن افتاده و جنبه  ى يك بازى و ورزش فكرى را پيدا كرده است، چه حكمى دارد؟

جواب: بازى با آلات قمار با معاوضه حرام و بدون معاوضه خلاف احتياط است.

 

بازى با شطرنج و پاسور بدون برد و باخت

سؤال1885. بازى شطرنج و پاسور هر چند بدون برد و باخت چه صورتى دارد؟

جواب: اين همان مورد احتياطى است كه بازى با آلات معدّه بدون معاوضه، محل احتياط است، و در شطرنج و مانند آن احتياط شديد است.

سؤال1886. بازى كردن با شطرنج بدون برد و باخت چه حكمى دارد؟ خريد و فروش آن و نگاه كردن به افرادى كه بازى مى  كنند چه طور؟

جواب: بازى با آلات معدّة بدون عوض، مورد احتياط است و اين احتياط در شطرنج و نرد شديد است و اگر در معامله انتزاع جواز مطلق شود (زيرا معاوضه نيز امرى است قصدى) و در آن ترويج حرام باشد، جايز نيست و تكسّب با چيزى كه منفعت محلّله ندارد، جايز نيست و نگاه كردن به افراد اگر ضدّ نهى  ازمنكر نباشد، حرام نيست.

سؤال1887. نظر حضرت عالى درباره  ى شطرنج و خريد و فروش آلات و ابزار آن چيست؟

جواب: شطرنج با همان خصوصياتى كه از قديم داشته، ساختنش حرام است، و نگهدارى آن هم حرام است، اگر فايده اى غير از بازى كردن با آن نداشته باشد، خريد و فروش آن نيز در اين صورت حرام است.

 

بازى با شرط بندى با غير وسايل قمار

سؤال1888. آيا بازى با غير آلات معدّه براى قمار با شرط بندى، به گونه اى كه صدق عرفى آلات بر آن نكند ـ مانند بازى با رايانه در موارد غير صدق قمار ـ جايز است؟

جواب: اشكال ندارد، ولى اگر آن احتمال ضرر و خطر داشته باشد (مانند مصارعت) جايز نيست.

 

تماشا و تشويق قماربازان

سؤال1895. تشويق قمارباز و يارى كردن او به شكل تشويق يا راه هاى ديگر، چه حكمى دارد؟ تماشاى آن، چه صورتى دارد؟

جواب: تشويق و اعانت و كمك به او مطلقا حرام است.

 

بازى با شرط بندى

سؤال1899. در مسابقاتى ـ مثل فوتبال ـ اگر جوايزى تهيه شود و يا شرط بندى شود و برد و باخت در كار باشد، حكم مسأله را توضيح دهيد؟

جواب: اگر جوايز از اموال بازنده تهيه شود و به برنده داده شود، حرام است.

 

بازى همراه با جايزه

سؤال1900. اگر از طرف فرد ثالث جايزه اى براى تيم برنده قرار داده شود، بازى به قصد برنده شدن، چه حكمى دارد؟ با فرض اين كه تيم بازنده مخارج مصرف شده جهت كسب آمادگى و تهيه امكانات را از دست مى  دهد.

جواب: ظاهرا اشكال ندارد.

 

تماشا و شركت در بازى  هاى شرط بندى شده

سؤال1901. اگر برد و باخت بين بعضى از بازيكنان و مربيان و غيره باشد، بازى براى بازيكنانى كه برد و باخت شامل حال آن ها نمى  شود، چگونه است، نيز براى تماشاگران چه حكمى دارد؟

جواب: اگر تشويق و كمك بر مرتكبين حرام محسوب شود، حرام است.

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس