فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره) - شرکت

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > شرکت:

فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

سؤال: پسری که چندین سال متمادی با پدر همکاری در کشاورزی و کارگری در زمین و خانه داشته و پدر وعده داده با هم شریک هستیم در خانه و زمین حال خلف وعده  کرده می گوید شما هیچ شریک نیستی در زمین و خانه، حکم مسأله چیست و آیا پسر شرکت ندارد؟

جواب:  زمین و خانه را اگر به عقد ناقلی نسبت به خود و فرزندان متساویا منتقل نموده ملک همه است و اگر زمین خانه و مصالح متعلق به پدر بوده و فرزندان مزدوری کرده اند بیشتر از اجرت المثل حق ندارند و در خانه شریک نیستند و اگر زمین کشاوزی بوده و احیا از طرف پدر بوده و آنها مزدور  پدر بوده اند زمین مال پدر است و فرزندان اجرت المثل را حق دارند و در زمین شریک نیستند.

سؤال: شرکت تعاونی تهیه و توزیع لوازم خانگی تاسیس شده بیش از 250 عضو دارد هر یک مبلغ یک میلیون پرداخته اند هر عضو می داند که شرکت در چهارچوب اساسنامه نظراتی که مطابق با رای اکثریت است کارهای خود را دنبال می کند و هیات مدیره ملزم به انجام آن می باشد و اگر فردی نظر خاصی برخلاف اکثریت داشته باشد نافذ نخواهد بود و با قبول این شرایط به عضویت شرکت درآمده آیا سیاست فکری اقلیت و عده انگشت شماری از اعضا برخلاف اکثریت نافذ خواهد بود و تصرفات و تصمیمات هیات مدیره با مخالفت عده ای از شرکا  چگونه خواهد بود با این که عده به خاطر منافعی که شرکت دارد حاضر به جدا شدن از شرکت نیستند؟

جواب: مخالفت بعض از شرکا و اقلیت با تصمیمات اکثریت در تشخیص مصلحت ضرر ندارد و رضایت به عنوان ثانوی به عمل به اکثریت کافی است و چون حاضر به جدا شدن از شرکت نیستند رضایت به عنوان ثانوی دارند بدون آن که اکراه و اضطراری باشد.

سؤال: خانه ای است مشترک بین چند برادر کبیر و صغیر و قابل قسمت  هم نیست (به واسطه کوچکی خانه) برادران کبیر می خواهند بفروشند  و این فروش برای صغار ضرر دارد چون بدون مسکن می شوند در این صورت وظیفه چیست؟ آیا می شود آنها را مجبور کرد سهم خود را بفروشند؟

جواب: می توانند بفروشند و بعد از انکه به واسطه تقسیم ثمن سهم انان داده می شود ضرر مالی نیست و ضرر عرضی مورد (لاضرر) نیست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس