فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره) - ریش تراشی

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ریش تراشی:

فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

سؤال 15 - آيا شغل سلمانى به علت تراشيدن ريش شغل حرام محسوب مىشود و اگر اين طور باشد آيا مىشود با دادن خمس در آمد آن مال را حلال كرد يا نه.

جواب: تراشيدن ريش حرام است و مزد آن هم حرام است و مزدى را كه گرفته اگر صاحبانش معلوم باشند از آنها استرضا نمايد يا پس بدهد و اگر صاحبانش مجهول باشند و آن مال حرام جدا باشد صدقه بدهد و هم چنين اگر مخلوط به مال حلال شده لكن قدرش معلوم است صدقه بدهد با اذن حاكم شرع و اگر مقدار و صاحب آن معلوم نيست و با مال حلال مخلوط شده خمس آن را بدهد بقيه حلال است.

سؤال 16 - آيا در دين مقدس اسلام و در فرمايش پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله شارب گذاشتن حرام گرديده و زدن شارب بالا براى شخص مسلمان واجب است يا خير.

جواب:اخبار كثيره از پيغمبر اسلام و ائمه اطهار عليهم السلام در مذمت شارب گذاشتن ومدح شارب زدن وارد شده و اگر كسى بعنوان استحباب و رجحان آن شارب خود را بلند بگذارد بدعت در دين گذاشنه و حرام است.

سؤال 17 - مرقوم فرمائيد كه حد ريش چه اندازه است كه از آن كوتاه تر نباشد.

جواب:بقدرى باشد كه عرفا بگويند ريش دارد كافى است.

سؤال 387 - شغل سلمانى به علت تراشيدن ريش، حرام است بنابر اين مالى را كه از اين راه بدست آورده با دادن خمس، حلال مىشود يا نه؟.

جواب:تراشيدن ريش، حرام و مزد آن هم حرام است و اجرتى را كه گرفته اگر صاحبانش مجهول باشند و آن مال حرام، جدا باشد و يا مخلوط به مال حلال شده لكن قدرش معلوم است با اذن حاكم شرع، صدقه بدهد و اگر مقدار و صاحب آن معلوم نيست و با مال حلال مخلوط شده خمس آن را بدهد بقيه، حلال است.

سؤال 680 - اگر شخصى ريش بتراشد ولى از جهات ديگر غير از حلق لحيه متدين و واجبات و فرائض دينه خود را كاملا انجام دهد و مورد وثوق و اطمينان كامل پيش مردم باشد مىشود يكى از شهود طلاق واقع شود يا نه.

جواب:به نظر حقير ريش تراشيدن حرام است و اصرار بر آن كبيره است و موجب سقوط عدالت مىشود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس