فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) - ختنه

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > ختنه:

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

١ – عادی تلقی کردن از بین بردن بکارت

سؤال: این که وجود و تاکید پرده بکارت در دختران موضوعی فرهنگی است و همان گونه که ختنه در مردها انجام می شود آیا اگر از لحاظ فرهنگی و یا علمی از بین بردن آن عادی تلقی گردد شرع موضع و دیدگاه خاصی نسبت به این مساله دارد؟

جواب: آنچه در مورد پرده بکارت در سوال مطرح شده یک مغالطه زشت و نادرست است. غلاف موجود در محل ختنه در دوره جنینی مفید است ولی پس از تولد مزاحم است و به خاطر جمع شدن قطرات بول یا منی در زیر آن سبب بروز بیماری هایی از جمله سرطان قسمت بالای آلت می شود؛ در حالی که وجود پرده بکارت دلیل بر پاکی و تقوی و قداست دختر است و همان گونه که امیرمومنان (علیه السلام) فرموده این یک مهر الهی تقوی است و از میان بردن آن قبل از ازدواج راه را برای انحراف دختران و گسترش فساد در جامعه اسلامی کاملا هموار می سازد.

٢ – حکم انجام ختنه قبل و بعد از بلوغ

سؤال: حکم ختنه کردن در اسلام چیست؟ کسانی که از سنین کودکی (هفت سالگی) گذشته اند و انجام نداده اند آیا باید انجام دهند؟

جواب: ختنه برای پسران قبل از بلوغ مستحب، و پس از بلوغ واجب است.

٣ – ختنه کردن دختران

سؤال: با عرض سلام وخسته نباشید . چرا ختنه دختران که در بعضی مناطق ایران رایج است را مراجع با دادن فتوا جلوگیری نمیکنند.

جواب: ما فتوا بر منع آن داده ایم.

٤ – علت ختنه کودکان

سؤال: چرا کودکان را بعد از زمان پیامبر ختنه کردند و این امر خداوند است .مگر در چیزی که خداوند آفریده ایرادی هست. پیامبران قبلی که ختنه نمیشدند؟

جواب: اولا در شرایع سابق نیز ختنه بوده است و ثانیا خداوند این عضو را آفریده که در دوران جنینی آن قسمت از جنین را حفظ کند و پس از تولد عضو زایدی محسوب می شود مانند بند ناف بچه که پس از تولد بریده می شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس