سؤال 17 - شخصى در حين تولد سر حشفه او مقدارى ختنه بوده و به اصطلاح مختون غيبى بوده و بعد ديگر او را ختنه نكردند و به همان اكتفا شده و با اين حال حج نموده در اين صورت حج او از جهت طواف و نماز و ساير مناسك اشكالى دارد يا نه؟ و اگر اشكال پيدا كرده با اتيان عمره مفرده، جبران مىشود يا نه و نسبت به زن چه حكمى دارد به او حرام مىشود يا نه؟.
جواب: اگر حشفه در غلاف نباشد و صدق اغلف نكند طواف و نماز او صحيح است و اگر صدق كند كه اغلف است طواف حج و طواف عمره و طواف نساء و نمازهاى آنها را مجددا بايد خودش و در صورت عدم تمكن نائبش بجا آورد و تا طواف نساء را بجا نياورد زن بر او حلال نمىشود.
سؤال 23 - بچهاى كه ختنه نشده و محرم شده آيا ولى او مىتواند بعد از احرام طفل، از جانب طفل نيابت كند يا نه؟.
جواب: نيابت قبل از ختنه صحيح نيست و بعد از ختنه تا وقتى كه آن طفل خودش يا نائبش طواف را بجا نياورد از احرام خارج نمىشود.
سؤال 45 - شخصى براى حفظ جان، بدستور طبيب تا آخر عمر، بدون ختنه مانده آيا نماز بر جنازه او جائز است يا نه و بعد از غسل مىشود او را ختنه نمود يا نه؟
جواب: ختنه، واجب است و از ضروريات مىباشد و كسى كه آن را بدون عذر شرعى ترك كرده اگر وجوب آن را قبول داشته معصيت كرده و ترك آن براى حفظ جان، اشكالى ندارد و در هر حال، مسلمان است و نماز بر جنازه او واجب مىباشد و بعد از مرگ، ختنه ميت جائز نيست.
سؤال 487 - اگر طفلى ختنه كرده از مادر متولد شود باز هم بايد پدر و مادر او را ختنه نمايند يا خير.
جواب: اگر غلاف نداشته باشد ختنه نمودن او واجب نيست.