کیفیت غسل ارتماسی - غسل

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > غسل:

کیفیت غسل ارتماسی

آیات عظام: امام خمینی، نوری همدانی: در غسل ارتماسي اگر به نيّت غسل ارتماسي به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زير آب رود غسل او صحيح است و احتياط آن است كه يكدفعه زير آب رود.
آیات عظام: گلپايگاني، خوئي، تبريزي، صافي گلپایگانی، شبیری زنجاني: در غسل ارتماسي بايد در يك آن، آب تمام بدن را فرا بگيرد، پس اگربه نيّت غسل ارتماسي درآب فرو رود چنانچه پاي او روي زمين باشد بايد از زمين بلند كند.
آیات عظام: اراكي، فاضل لنکرانی: در غسل ارتماسي بايد آب در يك آن، تمام بدن را بگيرد ، پس اگر به نيّت غسل ارتماسي يك باره يا به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زير آب رود غسل او صحيح است.
آیةالله العظمی بهجت: در غسل ارتماسي اگر به نيّت غسل ارتماسي به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زير آب رود غسل او صحيح است و احتياط آن است كه از اوّل فرو رفتن در آب، نيّت غسل كردن را داشته باشد به آنچه غسل ارتماسي با آن محقق و تمام مي شود، و أظهر، كفايت نيّت در حال فرو رفتن مجموع بدن در آب است.
آیةالله العظمی خامنه ای:
آیةالله العظمی سيستاني: غسل ارتماسي به دو نحو انجام مي گيرد، دفعي و تدريجي. در غسل ارتماسي دفعي، بايد در يك آن، آب تمام بدن را فرا بگيرد، ولي معتبر نيست كه قبل ازشروع در غسل تمام بدن بيرون آب باشد، بلكه اگر مقداري از آن بيرون باشد و به نيّت غسل در آب فرو رود كفايت مي كند . در غسل ارتماسي تدريجي بايد بدن را به نيّت غسل تدريجاَ با حفظ وحدت عرفي در آب فرو برد و دراين قسم لازم است كه هر عضو قبل از غسل دادن آن بيرون آب باشد.
آیةالله العظمی وحید خراسانی: غسل ارتماسی به فرو بردن تمام بدن در آب محقق می شود، و تحقق غسل ارتماسی در صورتی که قسمتی از بدن در آب باشد به فرو بردن باقی بدن مورد اشکال است، و بنابراحتیاط واجب به گونه ای باشد که عرفاً صدق کند که بدن را دفعة در آب فرو برده است.
آیةالله العظمی مكارم شیرازی: غسل ارتماسي آن است كه بعد ازنيّت، تمام بدن را يكدفعه يا به تدريج در آب فرو ببرد، خواه در مثل حوض و استخر باشد و يا زير آبشاري كه آب آن يكمرتبه تمام بدن را فرا مي گيرد، امّا غسل ارتماسي زير دوش معمولي ممكن نيست.
آیةالله العظمی سبحانی: غسل ارتماسی آن است که پس از نیت، تمام بدن را یکدفعه یا به تدریج در آب فرو برد.
آیةالله العظمی مظاهری: غسل ارتماسی؛ غسلی است که دریک لحظه، آب تمام بدن را فرا بگیرد، بلکه اگر به نیت غسل ارتماسی به تدریج در آب فرو رود غسل او صحیح است. چنانکه اگر بعضی از بدن غسل کننده در آب و بعضی قسمتهای دیگر بیرون از آب باشد و به نیت غسل بقیّه بدن را در آب فرو برد غسل او صحیح است. چنانکه اگر همه بدن زیر آب باشد و بعد از نیت غسل بدن را حرکت دهد یا از آب بیرون آید غسل او صحیح است.
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس