اشکال در نماز جماعت (مرجع تقلید آیةالله مکارم) - نماز

استفتائات رساله نوین احکام برگزیده

العروه الوثقی وسیلة النجاة منهاج الصالحین تحریر الوسیلة آراء المراجع

احکام > نماز:

اشکال در نماز جماعت (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

سوال باسلام. اينجانب كارمند اداره هستم كه درآخر وقت اداري نماز جماعت برگزار ميشود بنده و دونفر از همكاران مطمئنیم كه قبله كمي انحراف دارد (از طريق مسجد روبروي اداره و تعيين شاخص) و چون نمازخانه در زيرزمين واقع شده قبله نما قبله را صحيح نشان نمي دهد امام جماعت و ساير همكاران قبله را مستقيم دانسته و اهميت زيادي به موضوع نمي دهند.
اولاً: امام جماعت دومين نماز خود را در اداره اقام ميكند و نماز ايشان مستحبي به شمار ميايد آيا اقتدا به نماز ايشان اشكال دارد يا خير؟
ثانیاً: درمورد اختلاف نظر در مورد قبله آيا ترك نماز جماعت در اداره جايز مي باشد و مي توانم نمازم را بصورت فرادي بخوانم ياخير ؟ باتشكر.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
جواب 1- نماز دوم نماز مستحبی محسوب نمیشود بلکه نماز واجب هست و اقتدا اشکال ندارد. 2- هر کس برای نماز باید بطوری که یقین با قبله دارد بایستد بنابراین شما در جماعت طوری بایستید که یقین به قبله داشته باشید.
اگر شماها ثواب نماز جماعت را بدانید براحتی از این فضیلت دل نمیکنید و دست بر نمیدارید.
در روایتی وارد شده است که اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند هر رکعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا کنند هر رکعتی ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بیشتر شوند ثواب نمازشان بیشتر می شود تا به ده نفر برسند و عده آنان که از ده گذشت اگر تمام آسمان ها کاغذ و دریاها مرکب و درختها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند، نمی توانند ثواب یک رکعت آن رابنویسند.
آثار دیگر نماز جماعت در روایات
امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: کسی که سمت راست امام جماعت چهل روز نماز بخواند، وارد بهشت می شود.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرکه پنج نماز شبانه روز را به جماعت خواند به او خوش گمان گمان باشید و گواهی اش را بپذیرید.
حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: کسی که بر نماز جماعت مداومت داشته باشد، غیبت او بر مسلمانان حرام و عدالتش ثابت است.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: هر کس نمازهای پنج گانه خود را به جماعت برگزار کند، خداوند به او پنج چیز عنایت می فرماید.
1_ تنگی معاش را از او دفع می کند.
2_ ضیق و فشار قبر را از او برمیدارد.
3_ روز قیامت نامه اعمال ش را به دست راستش می دهند.
4_ از صراط مثل برق می گذرد.
5_ بی حساب وارد بهشت می شود.
حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: کسی که نماز خود را با جماعت و تکبیر اول نماز، چهل روز انجام دهد، خداوند دو برائت را برای او مقرر می سازد.
1_ برائت از آتش دوزخ.
2_ برائت از نفاق.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: هر که وضوی کامل و نیک بگیرد و سپس به نماز جماعت رو نهد، خدای تعالی به ازای هر گامی که می گذارد برای او یک حسنه می نویسد و یک گناه او را می پوشاند.
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: هر که مراغبت و مواظبت در حضور نماز جماعت کند، همانند برق درخشنده از صراط با دسته اول سابقین در اسلام می گذرد، در حالی که صورتش از ماه شب چهاردهم نورانی تر باشد و به عوض هر روز و شبی که در نماز جماعت مراقبت کند، ثواب شهید دارد.
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: جبرییل و هفتاد هزار فرشته دیگر نزد من آمدند و گفتند: ای محمد هر که دوست دار نماز جماعت باشد، خدای متعال و ملائکه دوست دار او گردند.
از چیزهایی که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) درباره آن به علی (علیه السلام) وصیت کرد: یا علی سه چیز موجب رفعت درجه است:کامل گرفتن وضو در هوای سرد، انتظار نماز بعد از هر نماز، و رفتن در روز و شب به طرف نماز جماعت.
و در آخر این بحث میگوییم که:
نماز جماعت فرمان خداوند سبحان است.
نماز جماعت سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه اطهار (علیهم السلام) است.
نماز جماعت باقیات الصالحات است.
نماز جماعت معراج نماز گزاران است.
نماز جماعت سبب خشنودی خداوند است.
نماز جماعت نزول رحمت و برکات الهی است.
نماز جماعت کفاره گناهان است.
نماز جماعت مانع تنگی معاش می شود.
نماز جماعت موجب وحدت در صفوف مسلمین است.
نماز جماعت مانع فشار قبر می شود.
نماز جماعت سبب ورود معمومین به بهشت می شود.
نماز جماعت اعلام موجودیت و حضور در برابر کفار است.
نماز جماعت سبب برائت از آتش دوزخ میشود.
نماز جماعت نجات دهنده از سختیها ودشواریهای قیامت است.
نماز جماعت نور و چراغ نماز گذار در قبر است.
نماز جماعت سبب استجابت دعا میشود.
نماز جماعت نشانه شیعیان است.
نماز جماعت ملاک دوستی مومنان است. یاحقّ.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پورتال انهار میباشد.
پورتال انهار

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس